Comedy
in blijde verachting (2022)
Bas Birker is best sympathiek. Voor een Hollander. Maar schijn bedriegt. Diep vanbinnen zit een dik drammerig Duitsertje met een voorliefde voor orde, stiptheid en bovenal zichzelf. Noem het arrogant, noem het egocentrisch, maar zelfkennis is het begin van alle wijsheid.
‘In blijde verachting’ is een reisverslag van de zoektocht naar Bassies diepste binnenste, te beginnen bij de ruggengraat. Een roadtrip langs ziekenhuizen, doodsangsten en onhebbelijkheden, om uiteindelijk de schoonheid te vinden in een grote berg lelijkheid. Een beetje zoals België, maar dan minder verdeeld.
Birker twijfelt, worstelt en beslist. Zo kan hij in de tweede helft van zijn leven, met opgeheven hoofd en redelijke rechte rug, in ieder geval zichzelf onder ogen komen. Maar niet voordat hij jou eens recht heeft aangekeken.
Gerealiseerd met de steun van de tax shelter maatregel van de Belgische wetgever via Flanders Tax Shelter.
De pers over 'in blijde verachting'
"In zijn slot onderstreept Birker andermaal dat hij zijn plaats aan de top van de Vlaamse en Nederlandse podiumhumor verdient." (De Morgen ****)
"Hoe hij zijn Afghaanse chirurg, zijn Bulgaarse buur in het ziekenhuisbed naast hem of de 'zelfscanzeur' van de supermarkt vertolkt, is ronduit goddelijk goed." (Knack ****)
04/10/24 | Theater De Hofnar | ||
17/10/24 | Theater Lampegiet | ||
01/11/24 | Benelux Theater | ||
08/11/24 | Dok 6 | ||
14/11/24 | Kattendans | ||
20/11/24 | Stadscentrum Het Parochiehuis | ||
14/12/24 | Theater De Kik | ||
18/12/24 | De Meenthe | ||
20/12/24 | De Schalm | ||
22/12/24 | Diligentia en PePijn | ||
Belg (2021)
BELG is een ode aan Nederlands geregel en Belgisch gefoefel. Aan Hollandse directheid en Vlaams getaffel. Aan ZOAB en dat spul waar ze over de grens de wegen mee bedekken. Een dagboek dat vertelt over 10 jaar proberen te integreren, zonder ooit echt ergens bij te horen. Maar geaccepteerd of niet, volgens zijn paspoort is Bas Birker nu eenmaal een Belg.
Tegen wil en drank.
404040 (2019)
De Belgisch-Nederlandse comedian Bas Birker waagt zich aan een zot experiment: hij gaat in 40 dagen een gloednieuwe show schrijven én die tegelijk ook 40 dagen na elkaar spelen! Van leeg blad tot première. Die première is niet toevallig op 11 juni, de dag dat Bas 40 wordt, en zal meteen ook de dernière zijn.
Je Moeder (2018)
Bas zijn leven als Vlaming loopt vlot. Desondanks blijft hij een buitenstaander die ons, gekke Vlamingen, observeert. Want wij leven met taboes en vragen ons de hele tijd af: “Wat zullen de mensen denken?”. We zien een gesprek met de buur over een overhangende tak escaleren tot een burgeroorlog. In ons hoofd weliswaar, want de echte confrontatie zullen we nooit aangaan. En laat dàt nu net zijn waar Bas in uitblinkt: gewoon zijn gedacht zeggen. Klinkt het niet, dan botst het. En botsen zal het in ‘Je Moeder’!
De pers over JE MOEDER
"'JE MOEDER!' is grappig, scherp en slim." (Focus Knack ****)
"Weinig Vlaamse komieken die de stijl en attitude van pure stand-up comedy zo dicht benaderen als deze nieuwe Belg." (De Standaard ****)
Sowieso (2015)
Bas is nagenoeg zeker van zijn zaak
In ieder geval hoort hij op een podium
Hoe dan ook met iets grappigs
Überhaupt niet serieus
Misschien had hij iets anders kunnen doen
Waarschijnlijk was dat ook mislukt
Evengoed gaat dit het worden.
Sowieso
Op Weg (2013)
In zijn eerste avondvullende show doet Bas Birker de twee dingen waar hij goed in is: grappen maken en afgeleid worden. Om daar dan weer grappen over te maken. Lekker zonder verhaal, zonder een punt, een avondje live comedy maken. Voor het publiek en met het publiek. Over wegsignalisatie, meeuwenkots, frietchinezen en alles ertussenin. Over single zijn, de mensen in Rupelmonde en de opties op je auto. En dat allemaal met de hulp van Roosdaal, Shelly en mannen met snode sluikreclame plannen.